EMAS er en forkortelse for Eco-Management Audit Scheme, og er en frivillig ordning for miljøledelse. I henhold til EMAS er miljøledelse i departementsfellesskapet et samarbeid mellom departementene og DSS.

Miljøledelsessystemet er avgrenset til driften av departementsfellesskapet. Dette arbeidet fokuserer derfor på forbedring av miljøprestasjon i driftsrelaterte prosesser og oppgaver, mens departementenes kjerneoppgaver holdes utenfor.

Det er likevel viktig å være bevisst Departmentsfellesskapets rolle i samfunnet, da dette kan ha innvirkning på miljøarbeidet. Både med tanke på å sette begrensninger, men også å gi muligheter.

I 2019 fortsatte omorganiseringen av EMAS-arbeidet, som ble påbegynt i 2018. Det ble da jobbet med å fastsette felles rutiner og felles miljømål for departementsfellesskapets miljøledelsessystem. Dette arbeidet vil fortsette inn i 2020.

Organisering og beslutningstagning

Departementenes sikkerhets- og serviceorganisasjon (DSS) er hovedleverandør av administrative fellestjenester til departementsfellesskapet, og miljøledelse er en av disse tjenestene.

Den øverste beslutningsmyndigheten for de administrative fellestjenestene ligger hos regjeringen/Kongen i statsråd.

Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD) er gjennom rollen som etatsstyrer for DSS tillagt en koordinerings- og samordningsfunksjon på vegne av departementsfellesskapet. Dette ansvaret innebærer også at KMD gis beslutningsmyndighet til å treffe beslutninger på vegne av fellesskapet, men det er samtidig et mål å etablere konsensus om felles prioriteringer.

EMAS-arbeidet følger den generelle styrings- og beslutningsmodellen for administrative fellestjenester i departementsfellesskapet som er illustrert under:

Modellen består av 3 nivåer:

  • Kommunal- og moderniseringsdepartementet som etatsstyrer
  • Strategisk forum – det sentrale samordningsorganet for styring og utvikling av administrative fellestjenester i departementsfellesskapet
  • Tjenesteforum – faglig medvirkning og diskusjon, oppfølging av de enkelte tjenestene

I tillegg finnes et miljønettverk på et operativt nivå. Her foregår det daglige samarbeid mellom departementene og DSS, herunder faglig nettverk for DSS og departementenes miljøkontakter.

Strategisk forum

Strategisk forum er KMDs viktigste rådgivningsorgan i styringen og utviklingen av fellestjenestene og er opprettet for å ivareta ansvar og medvirkning på et strategisk nivå. Overordnede problemstillinger omkring drift og utvikling av tjenestene drøftes i forumet, herunder spørsmål om finansiering av tjenestene.
Ledelsens gjennomgang av status på miljøarbeidet presenteres årlig i strategisk forum.
Strategisk forum er sammensatt av ekspedisjonssjefene i alle administrasjonsavdelingene i departementene/SMK og ledes av KMD v/ekspedisjonssjefen i Statsforvaltningsavdelingen.

Tjenesteforum

Hensikten med Tjenesteforaene er å sikre god faglig medvirkning fra departementene/SMK i utviklingen av fellestjenestene. Det er her den faglige diskusjonen om utvikling av tjenestene ofte vil starte og Departementene deltar her normalt på seksjonsledernivå. Møtene i tjenesteforaene skal:

  • Prioritere forslag til endringer og videreutvikling av tjenestene i tjenestekatalog
  • Drøfte behov og anbefale prioriteringer for nye tjenester
  • Vurdere kvalitet og nytte av tjenesteleveransene

Tjenesteforaene har ingen selvstendig beslutningsmyndighet. Sakene som drøftes der kan enten tas direkte til KMD for beslutning eller løftes videre opp til Strategisk forum.

Operativt miljøarbeid

I tillegg til foraene beskrevet over, koordinerer DSS det daglige miljøsamarbeidet med departementene gjennom et faglig nettverk. Netteverket ledes av miljøleder i DSS og vert departementene stiller med sine miljøkontakter. En del av dette koordinerende ansvaret er at DSS blant annet arrangere interne revisjoner, driver miljørapportering og avholde ledelsens gjennomgang på vegne av departementsfellesskapet.

Ledelsens gjennomgåelse

DSS fasiliterer og organiserer ledelsens gjennomgang i strategisk forum hvert år. Her vil departementsfellesskapets miljøår gjennomgås på overordnet nivå. Miljøkontaktene i departementene og miljøleder i DSS vil på eget initativ orientere intern ledelse om departements- og DSS spesifikke miljøforhold årlig.

Deltakere departementsfelleskapets EMAS-arbeid

 

Arbeids- og sosialdepartementet (ASD) Akersgata 64, Oslo
Har ansvaret for politikken knyttet til arbeidsmarked, arbeidsmiljø, pensjoner og velferd.

Barne- og familiedepartementet (BFD) Akersgata 59, Oslo
Har ansvar for barn og unges oppvekst- og levekår, familie og samliv, tro og livssyn og forbrukerpolitikk.

Finansdepartementet (FIN) Akersgata 40, Oslo
Har ansvaret for å planlegge og iverksette den økonomiske politikken, budsjettpolitikken, skatte- og avgiftspolitikken, finansiell stabilitet og forvaltningen av Statens Pensjonsfond

Justis- og beredskapsdepartementet (JD) Gullhaug Torg 4a, Oslo
Har ansvar for rettsvesenet, kriminalomsorgen, politi- og påtalemyndigheten, redningstjenesten, samfunnssikkerhet, utlendingsmyndigheter og polarområdene.

Kunnskapsdepartementet (KD) Kirkegata 18,Oslo
Har ansvaret for barnehager, grunnskole, kulturskole, videregående opplæring, fagskoleutdanning, høyere utdanning, voksnes læring og kompetansepolitikk. Har også ansvar for forskning og integrering.

Helse- og omsorgsdepartementet (HOD) Teatergata 9, Oslo
Har det overordnede ansvaret for at befolkningen får gode og likeverdige helse- og omsorgstjenester

Klima- og miljødepartementet (KLD) Kongens gate 18, Oslo
Ivaretar helheten i regjeringens klima- og miljøpolitikk.

Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD) Akersgata 59, Oslo
Har ansvaret for bostedspolitikk, plan- og bygningsloven, kommuneøkonomi og lokalforvaltning, IKT- og forvaltningspolitikk, regional- og distriktspolitikk, valggjennomføring, statlig arbeidsgiverpolitikk, samer og nasjonale minioriteter, kart- og geodatapolitikken. Moderdepartement til DSS.

Kulturdepartementet (KUD) Grubbegata 1, Oslo
Har ansvar for den statlige politikken og forvaltningen på områdene kultur, likestilling og diskriminering, opphavsrett, medier, idrett, frivillig virksomhet og pengespill og lotteri.

Landbruks- og matdepartementet (LMD) Teatergata 9, Oslo
Har hovedansvaret for mat- og landbrukspolitikken. Det omfatter arealforvaltning, jord- og skogbruk, husdyrhold, reindrift og utvikling av nye næringer med utgangspunkt i landbruket.

Nærings- og fiskeridepartementet (NFD) Kongens gate 8, Oslo
Har ansvaret for å utforme en framtidsrettet nærings- og sjømatspolitikk.

Olje- og Energidepartementet (OED) Akersgata 59, Oslo
Hovedoppgaven er å tilrettelegge en for en samordnet og helhetlig energipolitikk.

Samferdselsdepartementet (SD) Akersgata 59, Oslo
Har det overordnede ansvaret for rammevilkår for post- og televirksomhet, for luftfarts-, veg- og jernbanesektoren, for riksvegferjene, kystforvaltningen og havne- og sjøtransportpolitikken.

Forsvarsdepartementet (FD) Glacisgata 1, Oslo
Har ansvar for utforming og iverksetting av norsk sikkerhet- og forsvarspolitikk.

Utenriksdepartementet (UD) 7.juni-plassen 1, Oslo
Hovedoppgave er å arbeide for Norges interesse internasjonalt.

Statsministerens kontor (SMK) Glacisgata 1, Oslo
Har ansvaret for å samordne og lede arbeidet i Regjeringen.

Departementenes sikkerhets- og serviceorganisasjon (DSS) Akersgata 59, Grubbegata 14, Møllergata 17, Y-blokka, Teatergata 5 og Akersgata 64, Oslo
Leverer fellestjenester for departementene og Statsministerens Kontor, ved kjøp eller egen produksjon. Dette omfatter bl.a sikkerhetstjenester, renholdstjenester, digitale tjenester og formidlingstjenester, samt miljøledelse.

Forpliktelser og krav

Alle relevante krav gjeldende ytre miljø som berører departementfellesskapets drift vurderes kontinuerlig gjennom samsvarsevalueringer. Den fullstendige og detaljerte oversikten over alle krav departementfellesskapet vurderer samsvar mot gjennomgås årlig under eksterne revisjoner.

Med krav menes lovkrav, forskriftskrav, kontraktskrav, avtalekrav, forpliktelser og standardkrav, som vår virksomhet må ta til følge og vise samsvar til.

Under følger sentrale lov- og forskriftskrav, gjengitt på lov- og forskriftsnivå, som departementfellesskapet vurderer samsvar med

  • Forurensningsloven, kapittel 2, 5, 6
  • Produktkontrolloven, §§3-3a
  • Miljøinformasjonsloven, kapittel 2 og 3
  • Lov om offentlige anskaffelser
  • Avfallsforskriften, kapittel 11
  • Forskrift om offentlige anskaffelser, kapittel 7
  • Produktforskriften, kapittel 6